perjantai 22. heinäkuuta 2011

Polvisukkia ja kirjoja

Sain loistavan oivalluksen heinäkuun alkupuolella. Kun tekee polvisukat, niin lankaa kuluu enemmän. Ostin viime kesänä Vihreästä Vyyhdistä OnLinen supersocke 100 Emotion II Color -lankaa pari kerää eikä se ole millään tuntunut hupenevan.

Hetken tuumattuani totesin, ettei minulla ole aavistustakaan paljonko silmukoita pitäisi olla, jos aloittaa varresta. Ihan kuin joku kuiskaisi mittanauha ja mallitilkku - ai mää vai? Paljon helpommalla pääsee varpaista aloittaessa ja silloin voi kokoajan kokeilla ja lisäillä silmukoita tarvittaessa. Tällaiset niistä sitten tuli.

Puikkoina oli 2,5 mm pyöröpuikot ja hurautin nämä taas magic looppina. Kantapäät onnistuivat yllättävän hyvin, purin vain kerran. Yläosaan ennen resoria laitoin mahdollista nauhaa tai kuminauhaa varten valmiiksi oman kujan, kun resorit lörpsähtää jossain vaiheessa.

Väri on kyllä kieltämättä aika eksoottinen, mutta ne oli kerällä suloisen värisiä. Sukat painaa 100 g ja minulla on edelleen toinen vajaa kerä jäljellä. Ilmeisesti olisi pitänyt tehdä reisisukat tai potkuhousut?

Olen hankkinut neulekirjoja viime aikoina ja tästä Neulomolaisen sukkakirjasta jo mainitsinkin, tässä kannesta kuva.
Yritin jo tehdä sieltä jotain, mutta yksi Knittyssä ollut malli kutsuu kiljuen.

Päätin sitten hiukan sivistää itseäni suomalaisesta kansanperinteestä ja hankin nämä kaksi Mary Oljen kirjaa, jotka ovat näköispainoksia 1940-luvulta.


Enhän mä enää kykene nukkumaan, kun nämä kirjat on niin jänniä! Sukkakirjasta olen oppinut, että jokaisen itseään kunnioittavan naisen sukissa pitää olla takasauma. Mun on varmaan pakko tehdä polvisukat uusiksi.

Sen Kuolemajärven kansallispuvun julkistamistilaisuudessa vilautettiin sukkia ja räpsäsin tietysti niistä valokuvat ja tuosta sukkakirjasta löysin, että se on Koivistolta talletetun sukan malli. Epäilin alunpitäen sitä Äyräpään sukaksi, mutta tarkastin kuvat ja mallipiirustukset tänään. Nyt mua kyllä hiukan epäilyttää, että onko sukkamalli ihan oikea tuohon pukuun. Se varmasti selviää jossain vaiheessa.

Ei kommentteja: